Sur gumma

Vilken dag, vilken dag. Började dagen med att ringa till vårdguiden för att få veta lite mer om svininfluensan. Min kompis mamma har drabbats och jag ville veta om jag låg i riskzonen nu när min kompis började känna sig lite dålig idag. Idag har det också gått tre dagar efter det att hennes mamma visade symtom och symtomen brukar visas efter 3-7 dagar. Anledningen till att jag ringde var inte för att jag oroar mig för min egen skull utan för mitt assistent barn. Skulle nämligen ha jobbat mellan kl 10:30-15:30 idag.

Samtalets gång

Damen; välkommen till vårdguiden "Camilla"
Jag; Ja hej jag har en fråga när det gäller svininfluensan
Damen; okej .....
hon ändrade till ett surt tonläge under hela samtalet
Jag, Jo det är så att min kompis mamma insjuknade i torsdags i svininfluensan och sen träffade jag min kompis i fredags och senast igår. I morse berättade min kompis att hon har fått ont i halsen och det är idag tre dagar sedan hennes mamma blev sjuk. Nu är det även så att jag jobbar som personlig assistent åt ett väldigt infektions känsligt barn och jag undrar om jag ligger i riskzonen?
Damen med ett surt tonläge; men du visar inga symtom....
Jag; nej men det brukar väl ta mellan 3-7 dagar innan man visar några symtom
Damen, ja jo så är det
Jag; vad skulle du råda mig till att göra
Damen , (fortfarande surig) nej jag kan inte hjälpa dig du får kontakta barnets mamma eller läkare
Jag; okej, tack så mycket för hjälpen

Visst kanske det inte är så kul att sitta och svara på alla tusen människor som ringer in och frågar om svininfluensan men när det gäller ett barn ska de mig tusan inte sura! Damen i luren kanske inte kan säga vad jag ska göra men när jag ber om råd hade hon väl kunnat säga "Jag skulle råda dig att stanna hemma en dag till och se hur din kompis symtom urartar sig, kan ju röra sig om en vanlig förkylning också" eller "Vill du vara på säkra sidan så kontakta hennes läkare om det är möjligt eller stanna hemma en dag". Att försöka få tag i läkaren skulle ta mig en dag och frågan är om hon/ han ens skulle kunna ge mig ett vettigt svar. Men jag hatar när jag får den tjuriga tonen, jag ringer ju inte för att jag tycker det är kul utan för att jag är orolig. Sen att hon inte kan svara på frågan är väl en annan femma men att ha den där tonen är bara onödigt! Så fruktansvärt otrevligt!! Då borde de införskaffa ännu en linje som bara svara på svininfluense frågor så slipper en surig dam svara nästa gång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0