Limpa

Nu ska jag snart kila ner till Friskis för att jobba två timmar (bytta bort mitt pass i torsdags med en annan tjej). Två timmar lär gå snabbt men just nu hade jag helst sluppit att gå ner dit. Jag har slutat köpa bröd från mataffären, istället bakar jag eget. Den här gången ville jag prova på hur det skulle smaka med dadlar och använde mig då av ett lite annorlunda recept jämfört med innan. Bytte ut vissa ingredienser men annars påminner det väldigt mycket om den andra limpan jag bakat tidigare. Det är så behändigt att baka bröd med bikarbonat, brödet behöver inte jäsa och man hinner göra andra saker under tiden som brödet gräddas i ugnen (ca en timme). När jag kommer hem till Stockholm igen ska jag ge mig på att baka surdegsbröd från min nya bakbok, det lär nog vara lite pilligt och frustrerande om man misslyckas med tanke på att det tar inte några timmar att baka utan dagar..



Omega 3-bröd

6 dl grahamsmjöl
0,5 dl rågkross
0,5 dl hela linfrön
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl pumpakärnor
0,5 dl hackad mandel
0,5 dl hackade valnötter
1,5 tsk bikarbonat
1,5 tsk salt
6 dl filmjölk
2 msk mörk sirap
4 st stora dadlar 

Tillagning

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång form och strö på lite grahamsmjöl. Hacka dadlarna. Rör ihop alla ingredienser i en skål och lägg smeten i formen. Strö på pumpafrön och grädda längst ner i ugnen i ungefär en timme.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0